Celem projektu "NCA - new competence and ability" - narzędzia i materiały metodyczne do badania kompetencji i zainteresowań zawodowych osób dorosłych” jest poszerzenie oferty ogólnodostępnych narzędzi diagnostycznych o innowacyjne materiały i narzędzia służące procesowi diagnozowania/bilansowania kompetencji, predyspozycji i zainteresowań zawodowych osób dorosłych.
Projekt opiera się na trzech filarach:
Filmy zawodoznawcze - 194 krótkie materiały wideo o wybranych zawodach według nowej klasyfikacji szkolnictwa zawodowego. Koncepcja materiałów oparta została o Teorię Predigera i Vansickle’a z American College Testing (ACT).
Program komputerowy “Mapa Kwalifikacji” ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, wraz z suplementem w odniesieniu do kształcenia na rynku EU.
Narzędzia diagnostyczne “Teczka Doradcy” - materiały i narzędzia oparte o teorię Predigera i Vansickle’a i Savickasa służące diagnozowaniu/bilansowaniu kompetencji osób dorosłych.
Projekt realizuje Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Zakład Szkolenia i Doradztwa Ekonomicznego Sp. z o.o. w Lublinie wraz z Partnerem - Zakładem Pomocy Szkole Sp. z o.o.
Program komputerowy „Mapa kwalifikacji”
Program został stworzony z myślą o osobach dorosłych, które pragną zbadać/zweryfikować swoje kompetencje zawodowe w odniesieniu do teorii Dale’a. Predigera ( „Analiza kwalifikacji”).
Prediger zaproponował zredukowany do dwóch wymiarów model tzw. Mapę Świata Pracy (World-of-Work Map). Mapę stanowi okrąg i wpisane w niego dwa wymiary. Wymiary te są zdefiniowane przez krańce: dane-idee, ludzie-rzeczy.

Żródło grafiki: Bazan K., Mitura-Cegłowska M. (2014). Poradnik dla doradcy. Publikacja powstała w ramach projektu „NCA - new competence and ability" - narzędzia i materiały metodyczne do badania kompetencji i zainteresowań zawodowych osób dorosłych”. Lublin.
D. Prediger zdefiniował poszczególne krańce wymiarów w następujący sposób:
DANE: zapisywanie, weryfikowanie, obliczanie i organizowanie: faktów, liczb, zbiorów oraz procedur biznesowych.
IDEE: tworzenie, odkrywanie, integrowanie: wiedzy, wglądu, teorii, nowych sposobów myślenia lub robienia czegoś.
LUDZIE: modyfikowanie lub wspieranie zachowań innych poprzez troszczenie się, usługi, motywowanie, kierowanie, przywództwo, sprzedaż.
RZECZY: posługiwanie się, naprawianie, użytkowanie: maszyn, narzędzi, istot żywych (zwierząt, roślin), oraz materiałów takich jak żywność, drewno, metal i inne.
(Żródło: Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw, A., Gąsiorowska, A., Nosal, C. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod. Zeszyt informacyjno-metodyczny doradcy)
Program zawiera różnorodne narzędzia ( „Analiza kwalifikacji”) przydatne zarówno osobom, które planują (samodzielnie lub przy wsparciu doradcy) zmianę zawodu (uzyskanie nowych kwalifikacji), jak także tych, którzy rozpoczynają karierę zawodową.
Ponadto program oferuje praktyczne informacje dotyczące:
201 zawodów szkolnych („Informacje o zawodach”),
255 kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach szkolnych ( „Informacje o kwalifikacjach”),
informacje o możliwościach kształcenia w Polsce (Unii Europejskiej), ze szczególnym uwzględnieniem możliwości kształcenia dorosłych np. na kwalifikacyjnych kursach zawodowych oraz bazy danych ośrodków, które realizują takie kształcenie ( „Informacje o rodzajach kształcenia”).